هجرت از الحاد به خداباوری

نویسندگان

آنتونی فلو ترجمه محمدعلی عبداللهی

چکیده

در ژانویه 2004 میلادی خبری منتشر شد مبنی بر این که آنتونی فلو ( ـ1923), فیلسوف ملحد انگلیسی, به خدا ایمان آورده است. این خبر در محافل علمی به ویژه محافل فلسفی و دینی بسیار با اهمیت تلقی شد, نه تنها به این دلیل که یکی از بزرگ ترین ملحدان روزگار ایمان آورده است ـ ملحدی که به زعم عده ای طی 50 سال گذشته مهم ترین ادله را علیه وجود خدا اقامه کرده است ـ بلکه از این حیث مهم تر بود که او اعلام کرد استدلال های خداباوران بر وجود خدا ـ به خصوص برهان نظم در تقریر جدیدش ـ بسیار قوی و قانع کننده اند. این خبر در میان ملحدان نیز پیامدهای متفاوتی برانگیخت. در حالی که عده ای از آن به (ضربه مهلک) بر پیکره الحاد تعبیر کرده اند, بعضی دیگر آن را کم اهمیت جلوه داده و مسئله را به کبر سنّ فلو مربوط دانسته اند.1 البته بر نگارنده معلوم نیست که ایمان آوردن در سال خوردگی چه عیب و ایرادی دارد؟ به نظر می رسد این یافته روان شناسان که گرایش به خداباوری در سال خوردگی بیشتر از بقیه سنین است نه تنها چیزی از اهمیت خداباوری نمی کاهد, بلکه آدمی را بیشتر به تأمل وامی دارد به خصوص اگر شخص سال خورده دانشمندی مانند فلو باشد که قوی ترین ادله را علیه خداباوری اقامه کرده است, مگر این که ادعا شود. فلو در اثر کهولت سن, مشاعر خود را از دست داده و هذیان می گوید. این ادعا نیز چنان که از گفت وگوی وی با گری هابرماس و حتی کتابی که در دست تألیف دارد برمی آید, ادعای نادرستی است. فلو در گفت وگوی نسبتاً مفصل و جامعی با دکتر گری هابرماس توضیح داده است که چرا از الحاد دست برداشته و به وجود خدا ایمان آورده است. او در گفت وگوی یاد شده مطالب بسیاری در باب ایمان به خدا, وحی, ادیان آسمانی و حیات پس از مرگ طرح کرده است که در عین سودمندی قابل تأمل و نقداند.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

گذر از الحاد به خداباوری: بررسی فلسف? آنتونی فلو

این رساله به بررسی تغییر عقید? آنتونی فلو، بزرگترین ملحد جهان از الحاد به خداباوری پرداخته است و با نظر به انتقادهای وارد شده از سوی برخی و پاسخ های وارد شده به آن، سعی دارد تا میزان حقیقی بودن این چرخش را مورد سنجش قرار دهد.

15 صفحه اول

داوری معرفتی بین خداباوری و الحاد براساس فضیلت‌گرایی معرفتی

سه نگرۀ خداباوری، الحاد و لاادری‌گری با حجم انبوهی از مناقشات، در کانون مباحث فلسفه دین بوده و طرف‌داران هریک سعی در غلبه بر ادله مخالف و اثبات ادعای خود داشته و دارند. یکی از پیش‌زمینه‌های ضروری برای داوری بین این ادعاها، تعیین الگوی حاکم و مبنای ارزیابی است که قرینه‌گرایی، ایمان‌گرایی، معرفت‌شناسی اصلاح‌شده و رویکردهای مصلحت‌اندیشانه و عمل‌گرایانه، نمونه‌هایی از این معیارها به‌شمار می‌روند. م...

متن کامل

نقش تربیتی روایات تعرب پس از هجرت

بر اساس پژوهش حاضر که با روش توصیفی و تحلیلی انجام شده است، روایاتی تعرب بعد از هجرت را نکوهش می کنند ، زیرا محیط زندگی در تربیت انسان مؤثر است،‌ شاخص های تعرب پس از هجرت عبارتند از: فاصله گرفتن از علم آموزی ، تغییر سبک زندگی اسلامی ، ترک کار خوبی که فرد مدتی آن را انجام داده، تضعیف باورهای دینی و اخلاقی ، عدم توانایی بر انجام شعائر خداوند ، نداشتن خانواده در سرزمین کفر و ایمن نبودن بر جان خود ...

متن کامل

هجرت از منظر امام خمینی(س)

در این نوشتار کوشش شده است که هجرت انفسی و آفاقی، که از ویژگیهای انسان تعلیم یافته در سایه آموزه‌های اسلامی است، از نظرگاه حضرت امام خمینی بیان شود. افزون بر آن نگاهی به مهاجرتهای مثبت و منفی در حیات مسلمانان افکنده شده و معیارهای هجرت اسلامی طرح شده است. یادکرد هجرتهای سیاسی ـ الهی امام راحل، به ویژه هجرت بزرگ ایشان به سرزمین غرب، یعنی  فرانسه، محور دیگر این مقال است.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی نقد و نظر (فصلنامه علمی پژوهشی فلسفه و الاهیات)

جلد ۹، شماره شماره ۳۶-۳۵، صفحات ۲۷۹-۳۱۲

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023